Sider

torsdag den 11. december 2014

DIY - Skæggede hue-nisse



Efter at være blevet inspireret af Åsas tomtebod nisser set i Inspiration, er disse nisser kommet til verden. De original koster 1.199,- som er med ægte pels/hår som skæg. Disse er til sammen lavet for materiale for 300 kr. Ideen kom da Gustav skal stoppe ved sin dagplejemor i næste uge og jeg gerne ville lave en ting til hende. Alle sagde at jeg skulle lave en nisse og så kom inspirationen til denne. 
Tys tys - sig ikke noget til min dagplejemor

 DIY HUENISSE CA 80 CM HØJ:

MATERIALE
1,5 M Hobbyfilt - mørkegrå (stof og stil)
1 m Vlieseline - stivende (stof og stil)
0,7 m Uldfilt- lysgrå  (stof og stil)
0,5 m imiteret hvid lang pels (stof og stil)
2 store trækugler (søstrene grene)
3 Gosa slån puder (ikea) 
limpistol

SÅDAN GØR DU.
1. Find ud af størrelsen på din nisse. Min krop i nissen er en 3/8 stor cirkel, altså det der ligger imellem en halvsol og en kvartsol. Min diameter på denne 3/8 cirkel er 50 cm. Du kan også vælge en hvilken som helst anden størrelse og du beregner hvor stor bunden skal være på følgende måde.

x= Radius på 3/8 cirkel på krop

Omkredsen = x * 2 * phi : 8 * 3

Radius på bunden til kroppen = Omkredsen : 2 : phi

Med min radius på 50 cm på min nissekrop ser mit matematikstykke derfor således ud

50 cm * 2 * phi : 8 * 3 = 117,81 cm
117,81 : 2 : phi = 18,75 cm,
 som jeg har rundet op til 19 cm som radius for bunden til kroppen. Passede perfekt rundt.

2. Du klipper et par små fødder som du synes de skal se ud. Du klipper en 3/8 del stor cirkel med den ønskede radius og udregner den tilhørende bund og klippe denne ud med den rette radius. Brug en tusch og snor for at lave din egen passer som kan tegne en cirkel.

3. Sy først kroppen sammen bagpå ret mod ret og lad de sidste 10 cm i toppen stå åben som du senere skal bruge til at fylde kroppen ud med.

4. Sy derefter fødderne sammen vrang med vrang med 0,5 cm sømrum. Placer fødderne på kroppen og sy derefter bunden fast vrang mod vrang, hele vejen rundt.

5. Kom nu den ønskede mængde fyld i kroppen og sy hullet til på maskinen hvis muligt ellers i hånden.

6. klip nu 20 cm bred stykke pels som skæg og 80 cm lang. Placer skægget midt for så det flugter fødderne og glat den nu rundt langs kroppen så det følger kroppen i denne skrå linie som vist på billedet. Jeg har brugt en limpistol til at lime skægget fast med. Kan også syes i hånden.

7. Herefter klippes der ud til selve huen. Den er klippet ud i en kvart-sol, altså 1/4 cirkel. Der klippes et svarende stykke stykke vlieseline som stryges på. Huen syes sammen ret mod ret.

8. Prøv huen på nissen og find ud hvor du vil placeres din næse. Sy næsen fast. Du kan efterfølgende også vælge at sy huen fast eller lime den med limpistol. Min sidder dog løst på indtil videre. VOILA et stk hue-nisse.
GOD JUL

1 kommentar:

  1. Hvor er de fine. Kan personligt godt lide at du ikke har lavet dem rød/hvid. Tak for DIY. Måske den skal afprøves i en lidt mindre størrelse (næste år)
    MVH Rikke

    SvarSlet

Dejligt du kiggede forbi...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails